Autobusy napędzane gazem

Nowe autobusy napędzane gazem w Katowicach

Pod koniec ubiegłego tygodnia na ulice Katowic wyjechały nowe autobusy napędzane gazem. To, jak podał Urząd Miasta Katowice (UM), osiem pojazdów zasilanych gazem CNG. Autobusy posiadają wiele udogodnień dla pasażerów. Zostały też wyposażone w systemy ułatwiające zarządzanie flotą Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice (PKM) – dodał magistrat.

Kto dostarczył autobusy napędzane gazem?

– Nie zwalniamy tempa i do taboru naszego miejskiego przewoźnika dokładamy kolejne nowoczesne autobusy. Dążymy do tego, aby flota PKM-u Katowice była różnorodna pod względem napędu, a jednocześnie wszystkie nowe autobusy były komfortowe i ekologiczne. Tylko w ubiegłym roku na ulice Katowic wyjechały 22 autobusy hybrydowe i osiem elektrycznych. A od ubiegłego tygodnia to również osiem autobusów zasilanych gazem – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic. Dodał też, że od 2015 r. na ulice miasta wyjechało 175 nowych autobusów.

Nowe autobusy napędzane gazem dostarczyła wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska. Wartość zakupionych pojazdów to 15,4 mln zł. Dostawca udziela na pojazdy 36-miesięcznej gwarancji, bez limitu kilometrów. Autobusy mają moc minimum 200 kW. Spełniają także rygorystyczne wymagania normy Euro 6. Nowe autobusy wożą pasażerów na różnych trasach, m.in. na liniach o numerach 115, 133 i 950.

Autobusy napędzane gazem pełne elektroniki

Nowością, którą posiadają zakupione pojazdy, jest system nawigacji po trasach komunikacyjnych. Działa on jak standardowa nawigacja, ale dodatkowo pokazuje kierowcy trasę między przystankami, co ma zdecydowanie ułatwić pracę, szczególnie początkującym. Autobusy są wyposażone w osiem kamer. Trzy z nich swoim zasięgiem obejmują wnętrze, dzięki czemu podróżni mogą czuć się bezpiecznie. Jedna kamera rejestruje drogę przed pojazdem, a inna jest skierowana na stanowisko kierowcy. Oprócz tego jest jeszcze kamera cofania i dwie kamery zamontowane na zewnętrznych bokach pojazdu, wprzężone w system „martwego pola”.

Nowe autobusy mają także zamontowany system kontroli trzeźwości kierowcy. W przypadku wykrycia alkoholu w wydmuchiwanym powietrzu zablokuje on możliwość uruchomienia pojazdu. Informacja o zaistniałym fakcie trafi automatycznie do dyspozytora. Dodatkowo zamontowany jest system zliczania pasażerów, co pozwoli na szybkie raportowanie obłożenia tras.

Autobusy napędzane gazem – do Pragi na jednym tankowaniu

Nowe pojazdy to autobusy napędzane gazem (CNG), który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki mają także możliwość spalania biometanu, czyli oczyszczonego biogazu, który został uzdatniony do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Jedno napełnienie zbiornika powinno wystarczyć na przejechanie ok. 450 km w ruchu miejskim. To – jak podał UM – mniej więcej tak, jakby przejechać z Katowic do czeskiej Pragi.

– Zbiornik na gaz znajduje się na dachu autobusu. W jego przedniej części, co pozwala na równomierny rozkład mas, a co za tym idzie zmniejszenie nacisków na osie i możliwość przewozu większej liczby pasażerów. Pojazdy są wyposażone również m.in. w system monitorowania ciśnienia i temperatury ogumienia i mają możliwość rozruchu oraz eksploatacji w temperaturze do nawet -30°C, a instalacja gazowa oraz pneumatyczna jest zabezpieczona przed zamarzaniem – podsumował zalety nowych pojazdów Mateusz Pol, kierownik Autoryzowanej Stacji Obsługi PKM.

Wygoda dla pasażerów

Do dyspozycji pasażerów jest 29 miejsc siedzących, w tym sześć dostępnych z poziomu podłogi. Cztery z nich zostały wyróżnione inną barwą – są one przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Bezstopniowe wejście do autobusu ułatwi wszystkim – zarówno osobom z niepełnosprawnością, starszym, jak i podróżującym z dziećmi w wózkach – bezproblemowe dostanie się do środka. Dodatkowo na wysokości środkowych drzwi jest wydzielone miejsce na zamocowanie pasami wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru. Podczas podróży pasażerowie mają do dyspozycji trzy ładowarki USB oraz bezprzewodowy Internet. W pojeździe zamontowane są monitory, które pokazują komunikaty np. o kolejnym przystanku. Wewnątrz znajdują się czujniki monitorujące temperaturę. Na podstawie odczytów będzie ona automatycznie dostosowywana do panujących warunków, czyli system włączy lub wyłączy ogrzewanie albo klimatyzację. Ogrzewanie będzie się uruchamiało w temperaturze poniżej 18°C, a klimatyzacja w przypadku przekroczenia 22°C – wskazał UM.

Nowy i proekologiczny tabor

Dzięki inwestycjom PKM-u, obecnie w taborze przewoźnika jest 28 autobusów elektrycznych i 22 hybrydowe. 155 pojazdów spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. Od 2015 r. Katowice zakupiły 175 różnego rodzaju autobusów o łącznej wartości ponad 0,32 mld zł.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. Katowicka Agencja Wydawnicza

Partner Portalu

Partner Portalu