Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu (MZK) wybrał firmę Solaris Bus & Coach (SB&C) na dostawcę dziewięciu autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy marki Urbino 12 electric. Zamówione autobusy elektryczne dla Opola dołączą do miejskiej floty w drugiej połowie 2024 r. Ciche i zeroemisyjne e-busy będą wyposażone w szereg rozwiązań, zwiększających komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Wraz z autobusami producent pojazdów dostarczy do miasta także infrastrukturę ładowania pantografowego i plug-in.
Autobusy elektryczne dla Opola to ważny element komunikacji miejskiej w mieście
Jak stwierdził SB&C, już od kilku lat MZK inwestuje w zeroemisyjny transport publiczny. Firma sukcesywnie zwiększa udział pojazdów elektrycznych w miejskiej flocie autobusowej. Pod koniec 2024 r. do miasta trafią kolejne elektrobusy marki Solaris. Umowa pomiędzy MZK a producentem została już podpisana. Kontrakt zakłada, że firma dostarczy dziewięć solarisów Urbino 12 electric wraz z ładowarkami – jedną pantografową i trzema stacjonarnymi.
Współpraca firmy Solaris z MZK sięga 2020 r. Po mieście jeździ już 15 solarisów, w tym pięć elektrycznych, a niedługo na ulice Opola wyjedzie kolejne osiem elektrobusów. Opolski MZK zamówił je pod koniec 2022 r. Po zrealizowaniu najnowszego zamówienia po mieście będą kursować 22 autobusy elektryczne marki Solaris. To niemal jedna piąta całej floty – zaznaczył producent autobusów.
W co zostaną wyposażone autobusy elektryczne?
Każdy z autobusów będzie napędzany silnikiem elektrycznym. Silnik energię będzie czerpał z baterii Solaris High Energy. Elektryczne Urbino będą ładowane poprzez ładowarki plug-in, a także za pomocą pantografu odwróconego. To urządzenie opuszczane na dach pojazdu ze stacji ładowania. Parametry baterii oraz odpowiednia infrastruktura ładowania zapewnią wystarczającą operacyjność pojazdom, a przewoźnikowi zaoferują elastyczność – tłumaczy SB&C.
Jak wyjaśniła SB&C, wnętrze Urbino 12 electric pomieści 29 pasażerów na miejscach siedzących. Komfort klimatyczny zapewnić ma klimatyzacja z pompą ciepła CO2, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło z zewnątrz. Przewoźnik zamówił autobusy wyposażone w ładowarki USB oraz dostęp do wi-fi poprzez hotspot. Ponadto dla bezpieczeństwa podróżujących MZK zdecydowało się na system zwalczania wirusów, wykorzystujący technologię UV. Kierowcy z pewnością docenią urządzenia asystenckie, takie jak asystent kontroli prawej strony czy CMS, czyli system inicjujący automatyczne hamowanie. W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykryje zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpocznie hamowanie.
Na podstawie: solarisbus.com
fot. SB&C