Autobusy na wodór

Autobusy na wodór

Urząd Miasta Gdyni (UM) poinformował, że miasto stawia na nowe i prośrodowiskowe rozwiązania w obszarze transportu publicznego.

Konsekwencją tego jest podjęcie współpracy z Grupą Lotos, w obszarze wykorzystania w przyszłości paliwa wodorowego do napędzania gdyńskich autobusów.

List intencyjny dotyczący tej kooperacji podpisano 3 kwietnia br.

Autobusy na wodór – porozumienie Gdyni i Grupy LOTOS

Współpraca Gdyni i Grupy Lotos ma umożliwić szersze wykorzystanie bezemisyjnej technologii w komunikacji publicznej – zaznacza gdyński magistrat.

Bardzo ważnym elementem budującym jakość i nowoczesność transportu publicznego w Gdyni jest nie tylko komfort pasażerów i wysoka jakość pojazdów, ale też ekologiczne sposoby jego zasilania. Jako miasto nowoczesne szukamy nowych technologii, nowych rozwiązań i stawiamy na działania przyjazne środowisku. Chcemy wspierać i podejmować współpracę, która to umożliwi. Wierzę w to, że autobusy z napędem wodorowym to przyszłość i nowa jakość. Stąd też nasza współpraca z Grupą Lotos, dzięki której będziemy wspólnie poszukiwać rozwiązań w tym zakresie – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Wodór to paliwo przyszłości i alternatywa dla obecnych sposobów napędzania pojazdów komunikacji miejskiej. Autobusy zasilane takimi ogniwami paliwowymi mają wiele zalet. Nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy, dzięki cichej pracy silnika. W Polsce mamy obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki – przekonuje UM.

Grupa Lotos, jak i Gdynia, od lat starają się poszukiwać rozwiązań ekologicznych i komfortowych. Wodór jest jednym z paliw alternatywnych, które umożliwia budowanie pojazdów, które są w zasadzie bezemisyjne. Pozwala też napędzać tabor autobusowy i samochodowy w sposób bardzo efektywny i czysty. Projekty innowacyjne, takie jak ten, to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii. Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem, co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej – podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, prezes Zarządu Grupy Lotos.

Wodór jako paliwo – potrzebna infrastruktura i autobusy

Jak zaznacza gdyński magistrat, by wodór mógł być stosowany jako paliwo dla pojazdów, musi mieć niemal doskonałą czystość, wynoszącą 99,999%. Dlatego LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania wodoru. W planach firmy jest także budowa stacji dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Będziemy budowali stacje do oczyszczania wodoru tak, żeby odpowiadał on parametrom komercyjnym, do wykorzystania w ogniwach paliwowych – mówi Bonca.

My zaś, mając świadomość infrastruktury i możliwości technologicznych, będziemy szukać producentów. Bądź też organizując przetargi na zakup nowych jednostek, będziemy formułować zapytania i szukać firm, które zaoferują nam możliwość zasilania pojazdów wodorem. Tylko współpraca może przynieść tu oczekiwane efekty – dodaje prezydent Szczurek.

Jak zaznacza UM, Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem.

Grupa LOTOS prowadzi kilka projektów badawczo – rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru. W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy LOTOS powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 roku. W ramach tego projektu Grupa LOTOS wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych – mówi Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. produkcji i handlu.

Na podstawie gdynia.pl

fot. lotos.pl/gdynia.pl

reklama

 

reklama