autobusy hybrydowe

Autobusy hybrydowe dla Torunia

7 maja br. Toruń, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu (MZK), podpisał umowę na zakup 14 autobusów z napędem hybrydowym.

Jak zaznacza Urząd Miasta Torunia (UM), podpisanie umowy, to kolejny krok w kierunku odnowy toruńskiego taboru, który w tym roku wzbogaci się łącznie o 35 nowoczesnych pojazdów.

Przetarg na dostawę hybrydowych autobusów oraz pojazdu pogotowia technicznego ogłoszono 20 października 2017 r. Do przetargu stanęła jedna firma – MAN Truck&Bus Polska, z ofertą wynoszącą 24 802 212 zł brutto.

Firma MAN to producent znany i uznany w Europie, dostawca dobrych pojazdów. Liczymy na to, że w terminie październik – listopad tego roku będzie dostarczonych do naszego miasta czternaście autobusów. Zakup oczywiście kosztowny, bo autobusy hybrydowe nie są tanie. Jeden pojazd tego typu kosztuje 1 750 000 złotych brutto. Wydatek spory, a możemy go zrealizować głównie dlatego, że mamy ponad 60-procentowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – skomentował Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Autobusy hybrydowe dla Torunia – umowa podpisana

W imieniu MZK umowę podpisał prezes spółki – Zbigniew Wyszogrodzki i jego zastępca ds. eksploatacyjno-technicznych – Piotr Rama. Dostawcę autobusów reprezentowali Piotr Stański, prezes Zarządu MAN Truck&Bus Polska i Kamil Gronek dyrektor ds. sprzedaży autobusów tej firmy.

Cieszy to, że nowe autobusy będą tańsze w eksploatacji, ponieważ zużywają około pięciu litrów oleju napędowego mniej na sto kilometrów, niż tradycyjne autobusy. Do tego oczywiście oszczędność środowiska. To jest niebagatelne, podstawowe i szczególnie brane pod uwagę we współczesnych miastach, dla których problem smogu jest ciągle ogromny. Dla nas natomiast rozwiązaniem docelowym jest modernizacja i rozbudowa sieci tramwajowej. Tramwaj w ogóle nie emituje żadnych zanieczyszczeń do środowiska, dlatego w projekcie, który realizujemy, stawiamy także na rozbudowę linii tramwajowej na teren tak zwanego „JARu”, a także modernizację istniejących linii tramwajowych oraz zakup nowych tramwajów. Uzupełnienia autobusów są szczególnie potrzebne, dlatego, że wymieniamy najstarsze pojazdy – podkreślił prezydent Zaleski.

Podczas spotkania można było również dokładnie obejrzeć autobus hybrydowy firmy MAN, użytkowany w Kaliszu, który zaprezentowano przed budynkiem CKK Jordanki.
Pierwsze siedem wozów ma zostać dostarczonych do miasta w terminie do 31 października, natomiast pozostałe siedem oraz pojazd pogotowia technicznego – do 15 listopada br.

Hybrydy to rodzaj kompromisu pomiędzy pojazdami elektrycznymi, a autobusami napędzanymi silnikiem diesla. Wersje nowocześniejsze – czysto elektryczne, wymagają gigantycznych nakładów, aby zbudować infrastrukturę potrzebną do ich ładowania. Autobus hybrydowy jest pod tym względem samowystarczalny. Silnik diesla Euro 6, czyli w najwyższej normie spalinowej, która jest oferowana w Europie, napędza silnik elektryczny. To daje nam możliwość wykorzystywania napędu elektrycznego w tych miejscach, gdzie ekologia jest najistotniejsza, w centrum miasta, na przystankach. Na dłuższe przejazdy wykorzystywany jest silnik dieslowski, który doładowuje zapasy elektryczne całego pojazdu – tłumaczył Piotr Stański.

Zakupowe plany Torunia

Warto podkreślić, że nie jest to jedyny autobusowy zakup w tym roku. 9 lutego br. miasto za pośrednictwem MZK kupiło 21 pojazdów na olej napędowy. Ponadto w następnych latach planowany jest zakup sześciu autobusów elektrycznych.

Przed nami są także autobusy elektryczne. Ich zakup zostanie rozpoczęty w najbliższych miesiącach. Ciekawi jesteśmy jakie będziemy mieli oferty, bo to zupełnie nowa dziedzina transportu publicznego. Ważne jest, abyśmy dali radę finansowo, bo sądząc po cenach autobusów hybrydowych, pojazdy elektryczne na pewno będą droższe. Mam nadzieję, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu i w przyszłym roku torunianie zobaczą na ulicach naszego miasta również autobusy elektryczne – poinformował prezydent Torunia.

Zakup autobusów hybrydowych realizowany jest w ramach projektu pn. „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT – City II” dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

Na podstawie www.torun.pl

fot. Wojtek Szabelski/UM Torunia

Partner Portalu