autobusy hybrydowe

Autobusy hybrydowe dla Płocka

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach podpisali z władzami Płocka kontrakt na dostawę 25 autobusów z szeregowym napędem hybrydowym.

Zamówienie dotyczy ośmiu pojazdów przegubowych i siedemnastu 12-metrowych.

To – jak podaje producent autobusów – największe w Polsce, zaraz po Tomaszowie Mazowieckim, dotychczasowe zamówienie na autobusy hybrydowe produkowane w Bolechowie.

Autobusy hybrydowe – niższa emisja zanieczyszczeń i hałasu

Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten proekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności wynoszącej – dla pojazdu dwunastometrowego – 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

Producent z podpoznańskiego Bolechowa podkreśla, że w nowym hybrydowym Urbino 12 oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i po otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach.

Ponadto w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Jest to funkcja, która wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To proekologiczne rozwiązanie, jak wynika z przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa zużywanego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.

Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Podpisana umowa obejmuje także dostawę ośmiu autobusów hybrydowych w wersji osiemnastometrowej. Pojazdy wyposażone będą w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Jak podaje Solaris, to pierwsze zamówienie w Polsce na przegubowe autobusy hybrydowe nowej generacji. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynach energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Na podstawie informacji nadesłanej przez Solaris Bus & Coach

fot. Solaris Bus & Coach

 

reklama