Firma Solaris Bus & Coach (SB&C) poinformowała, że podpisała umowę z Urzędem Miasta Gniezno. Kontrakt dotyczy dostawy 10 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania. Według producenta autobusów, inwestycja ta stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonej mobilności w Gnieźnie. Pierwsze w mieście elektryczne autobusy Urbino 12 electric wraz z ładowarkami zostaną dostarczone pod koniec 2024 r.
10 autobusów elektrycznych – strategiczna inwestycja w elektromobilność
Jak zaznacza firma, Gniezno podjęło strategiczną inwestycję w elektromobilność. Ma ona na celu zmodernizowanie transportu publicznego w mieście, poprawę jakości powietrza i obniżenie emisji CO2. Władze miasta na podstawie przeprowadzonego przetargu zakupiły 10 autobusów elektrycznych marki Solaris. Zostaną one dostarczone wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Będą to pierwsze zeroemisyjne autobusy we flocie gnieźnieńskiego MPK.
– To ogromny zaszczyt i jednocześnie odpowiedzialność, że po raz kolejny będziemy dostawcą autobusów miejskich dla przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Tym razem są to całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania autobusy elektryczne, które z pewnością przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście. Życzę wszystkim pasażerom i kierowcom gnieźnieńskiego MPK komfortowej i bezpiecznej jazdy. Władzom miasta i MPK gratuluję tej ważnej dla Gniezna inwestycji w lepszą przyszłość – powiedział Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach.
Zgodnie z podpisaną umową ładowarki i pierwszych pięć autobusów przyjedzie do Gniezna w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. Pozostałe pięć pojazdów trafi do Gniezna do końca marca 2025 r.
Oprócz autobusów także pięć podwójnych ładowarek
Każdy z 12-metrowych elektrycznych autobusów Urbino 12 electric będzie wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a także przez pantograf. Gniezno postawiło na pantograf typu odwróconego, czyli urządzenie, które zamontowane jest na stacji ładowania i do ładowania baterii opuszcza się na dach pojazdu.
Urbino 12 electric to pojazdy niskopodłogowe na całej długości, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i pasażerów z wózkami dziecięcymi. Każdy z 10 autobusów będzie klimatyzowany i wyposażony w system informacji pasażerskiej. Na pokładzie będzie 31 miejsc siedzących, w tym 12 dostępnych z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni.
Umowa obejmuje nie tylko same pojazdy, ale również infrastrukturę do ich ładowania. Solaris dostarczy do Gniezna pięć podwójnych ładowarek zajezdniowych o mocy 120 kW (2 x 60 kW) oraz dwie pojedyncze ładowarki mobilne. Te ostatnie umożliwią elastyczne zarządzanie flotą elektrycznych autobusów – zapewnia producent autobusów.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. SB&C