Autobus wodorowy w Lublinie

Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen już kursuje po ulicach Lublina. Lublin został drugim miastem w Polsce wykorzystującym rozwiązania wodorowe w transporcie publicznym – oznajmiła firma Solaris Bus & Coach (SB&C).

Autobus wodorowy trafił do miejskiej floty

Solaris Urbino 12 hydrogen pozytywnie przeszedł odbiory przewoźnika, którym jest Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Lublinie. Po tym trafił do miejskiej floty. To pojazd wyposażony w rozwiązania oparte na technologii wodorowej. Początkowo autobus będzie kierowany na różne linie i trasy tak, aby przetestować go w zróżnicowanych warunkach drogowych. Operatorem świadczącym usługi transportu publicznego z wykorzystaniem autobusu wodorowego jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie (MPK) – poinformował SB&C.

Wodór – źródło czystej energii

Jak zaznaczył SB&C, wodór jest źródłem czystej energii. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Pierwiastek jest przechowywany w postaci gazowej w zbiornikach umieszczonych na dachu. Autobusy z napędem wodorowym wyróżnia krótki czas tankowania pojazdu. Ich cechą jest również bardzo duży zasięg, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych – podkreśla producent. Urbino 12 hydrogen dla Lublina został wyposażony w dodatkową baterię. Może być ona ładowana nie tylko poprzez ogniwo wodorowe, ale także za pomocą zewnętrznej ładowarki mobilnej, będącej częścią zamówienia.

W autobusie wodorowym w Lublinie przewidziano miejsca dla 85 osób, w tym dla 29 na miejscach siedzących. Pojazd jest wyposażony w rozwiązania zwiększające komfort jazdy pasażerów oraz pracy kierowcy. To m.in. systemy liczenia pasażerów, monitoring, klimatyzacja, biletomat realizujący płatności bezgotówkowe czy ładowarki USB dla pasażerów.

Lublin tworzy zrównoważoną komunikację miejską

Jak przypomniał SB&C, po ulicach Lublina kursuje już 81 trolejbusów i 39 autobusów bateryjnych wyprodukowanych przez Solarisa. Wyjazd autobusu wodorowego na ulice miasta to nie jedyna nowość w funkcjonowaniu lubelskiej komunikacji miejskiej. Od września prąd zasilający lubelskie trolejbusy oraz autobusy elektryczne w całości pochodzi z odnawialnych źródeł energii (OZE) – dodała firma.

Na podstawie: solarisbus.com

fot. Solaris Bus & Coach

Partner Portalu

Partner Portalu