W komunikacji aglomeracyjnej Wrocławia i okalających gmin przewoźnicy testują ekonomiczne i proekologiczne rozwiązania. Po testach autobusów elektrycznych przyszedł czas na autobus hybrydowy. Spełnia on wysokie normy ekologiczne a jednocześnie nie potrzebuje tak rozbudowanej infrastruktury, jak „elektryki”. Przy tym jego zasilanie w energię jest mniej czasochłonne. Na trzech liniach obsługujących gminę Długołękę i Wrocław można spotkać hybrydowego mercedesa – podał Urząd Miejski Wrocławia (UM).
Testują autobus hybrydowy na liniach 911, 921 i 924
Od środy, 8 listopada 2023 r., pasażerowie linii strefowych 911, 921 i 924 mogą pojechać do szkoły czy pracy autobusem hybrydowym. – Będzie to 12-metrowa hybryda, która posiada znane pasażerom linii aglomeracyjnych systemy bezpieczeństwa, czyli m.in. asystenta skrętu w prawo oraz aktywnego asystenta hamowania, które istotnie zwiększają bezpieczeństwo najmniej chronionych użytkowników drogi, czyli pieszych. Rozwiązania tego typu wprowadzamy sukcesywnie do komunikacji aglomeracyjnej od 2020 roku – poinformowała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM.
W testowanym autobusie silnik spalinowy jest wspomagany przez silnik elektryczny, zasilany m.in. z energii odzyskiwanej podczas hamowania pojazdu. Oznacza to również, że praca silnika jest cichsza. Autobus wspomaga kierowcę poprzez zautomatyzowane hamowanie w przypadku niebezpieczeństwa kolizji. System ostrzega o kolizjach z poruszającymi się pieszymi i rowerzystami oraz przed obiektami nieruchomymi i poruszającymi się. Dzięki współdziałaniu radaru przedniego, radaru bliskiego zasięgu i kamery przedniej, na bieżąco skanowany jest obszar do 250 m przed autobusem. Wsparcie jest gwarantowane do prędkości 60 km/h. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji, autobus może zostać automatycznie zatrzymany – dodał UM.
Systemy poprawiające bezpieczeństwo
Hybrydowy Citaro we Wrocławiu po raz pierwszy będzie wyposażony w system Mirror Cam zastępujący kamerami tradycyjne lusterka zewnętrzne. System zapewnia rozszerzone pole widzenia i dodatkowe informacje dla kierowcy, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego i pieszych.
Inny system wspomagania bezpieczeństwa, to asystent skręcania i zmiany pasa ruchu. System pomaga w wykrywaniu przeszkód poruszających się w granicach jego zasięgu. Dzięki niemu zmniejsza się też ryzyko kolizji z pojazdami znajdującymi się w martwym polu. System radarowy precyzyjnie rejestruje ruchy i ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach.
Testy będą prowadzone do 19 listopada 2023 r.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. UM we Wrocławiu