18 elektrycznych autobusów

18 elektrycznych autobusów dla Gdańska

Do gdańskiej floty dołączyło 18 elektrycznych autobusów marki MAN Lion’s City E. Na ulice wyjechały 8 października br. To nowy rozdział w historii komunikacji miejskiej, której tabor, do przyszłego roku, powiększy się o 31 pojazdów. Zaznaczył to Urząd Miasta Gdańska (UM).

18 elektrycznych autobusów – prezydent Gdańska odebrała symboliczny klucz do pojazdów

Jak poinformował UM, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska uroczyście odebrała symboliczny klucz do nowych pojazdów. Wydarzenie odbyło się 5 października br. na terenie zajezdni autobusowej Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT). Zanim nowe autobusy wyjechały na gdańskie linie, 7 października zostały zaprezentowane mieszkańcom na Targu Węglowym, podczas rodzinnego pikniku.

Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku

Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego Gdańsk buduje flotę autobusów przyjaznych środowisku i mieszkańcom – podkreślił UM.

– Kilkanaście miesięcy temu obiecaliśmy gdańszczankom, gdańszczanom i sobie samym, że wszystkie nowe zakupy taboru, nowe autobusy, które będą się pojawiały w naszej flocie, będą albo pojazdami niskoemisyjnymi, albo zeroemisyjnymi. I krok po kroku realizujemy to zobowiązanie. Dzisiaj to zobowiązanie się materializuje. Prezentujemy 18 elektrycznych autobusów, co ważne – wyprodukowanych w Polsce. Zatem dotrzymujemy słowa i cieszę się bardzo, że jakość podróży w naszym mieście, w komunikacji publicznej, nieustannie się poprawia – powiedziała prezydent Dulkiewicz.

Nowe autobusy dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu w Gdańsku. To stworzy w mieście bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców. Od 2022 r. do 2024 r. gdański tabor pojazdów powiększy się łącznie o 31 pojazdów – poinformował ratusz.

W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły pierwsze autobusy elektryczne – są to trzy autobusy typu mini, marki Karsan Jest Electric. Obecnie można spotkać je na liniach nr 100 i 195 – dodał UM.

Teraz dołączają kolejne – elektryczne MAN Lion’s City E. I na tym nie koniec jeśli chodzi o pojazdy zeroemisyjne. Bowiem w przyszłym roku flota GAiT zwiększy się o 10 autobusów zasilanych zielonym wodorem.

18 elektrycznych autobusów – standardowe i przegubowe

Do gdańskiej floty dołącza 18 elektrycznych autobusów – 10 standardowych i osiem przegubowych.

Nowe pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajduje się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego. Jest tam również platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym. Przyciski zostały opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdują się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni. System klimatyzacji uwzględnia bowiem specyfikę komunikacji miejskiej, tj. częste otwieranie drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED jest także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.

18 elektrycznych autobusów za niemal 62 mln zł

Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny”. To program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zakupione autobusy mają charakteryzujować się dużym zasięgiem i, co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów – podkreślił UM.

– Zdecydowaliśmy się, że ten tabor będzie miał na tyle dobry zasięg, że na jednym ładowaniu będzie pokonywał taką liczbę kilometrów, które pokonuje autobus będący w użytkowaniu każdego dnia. Autobusy będą ładowane po zjeździe do zajezdni, w godzinach nocnych, w najniższej nocnej taryfie – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta miasta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Nowe autobusy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej GAiT, gdzie powstała specjalna stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest – wg magistratu – wiele. Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta. Taka infrastruktura, wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów.

Stacja posiada obecnie 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie jednak przez nas sukcesywnie zwiększana. Maksymalnie może powstać 75 punktów ładowania. Stacja ładowania to obiekt kontenerowy. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ umożliwia bezproblemowe przeniesienie całego obiektu wraz ze wszystkimi urządzeniami w nowe miejsce. Ma to dla nas bardzo istotne znaczenie w związku planami powstania nowej zajezdni autobusowej w dzielnicy Ujeścisko – zaznaczył P. Borawski.

Autobusy elektryczne na miarę XXI w.

System zarządzania stacją jest zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT. Dzięki temu ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu jest skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni. Zastosowane ładowarki o mocy 150 kW dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia. Ma to, wg UM, znacznie zwiększyć ich możliwości operacyjne w razie potrzeby. Przewidywany czas potrzebny na naładowanie autobusu zamyka się w przedziale od 3,5 do 6 godzin.

Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto. Spółka GAiT pozyskała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 3,4 mln zł.

Na podstawie: media.gdansk.pl

fot. Rafał Kucharek

Partner Portalu

Partner Portalu