Solaris Bus & Coach (SB&C) i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach (PKM) podpisali umowę na zakup 17 autobusów przegubowych z napędem hybrydowym. Dostawy solarisów urbino 18 mild hybrid zaplanowano na grudzień tego roku – poinformował producent autobusów.
Autobusy z napędem hybrydowym dla Gliwic
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach zdecydowało się na zakup niskoemisyjnych, przegubowych autobusów z napędem hybrydowym. Zakup pojazdów przyjaznych dla środowiska jest związany z systematycznym odnawianiem taboru przez gliwickiego przewoźnika.
Jak przekazał SB&C, system wykorzystany w zamówionych autobusach bazuje na silniku spalinowym, wspomaganym przez tzw. maszynę elektryczną. Pracuje ona jako generator prądu. Maszyna elektryczna pozwala odciążyć pracę silnika spalinowego, co przekłada się na oszczędność paliwa oraz redukcję emisji spalin. Rozwiązanie mild hybrid bazuje na technologii rekuperacyjnej – system odzyskuje i składuje energię podczas hamowania. Pozyskana energia jest przechowywana w magazynie energii, a następnie wykorzystywana, gdy silnik jest bardziej obciążony – np. w trakcie przyśpieszania. Maszyna pracuje wtedy jako silnik elektryczny. W efekcie pojazdy typu mild hybrid emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska, a jednocześnie zapewniają znaczną elastyczność – dodała firma SB&C.
Wygoda dla pasażerów
Producent autobusów przekazał, że przegubowe autobusy z napędem hybrydowym na pokładzie przewiozą 145 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Zamówione solarisy będą też przystosowane do przewozu wózka dziecięcego i inwalidzkiego oraz roweru. Pasażerowie klimatyzowanych pojazdów będą mogli skorzystać z ładowarek USB do urządzeń mobilnych i bezpłatnego Wi-Fi. Ponadto pojazdy zostaną wyposażone w monitoring oraz system liczenia pasażerów. Przewoźnik zdecydował się również zastosować w pojazdach tzw. alkolock, czyli system kontroli trzeźwości kierowcy.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. SB&C (zdjęcie ilustracyjne)