Flota autobusów elektrycznych w stolicy powiększy się o niskopodłogowe przegubowce, które obsłużą linie w centralnych rejonach miasta. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM) podpisał umowę z firmą Solaris na kupno 12 nowych „elektryków”. Tym samym w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP) będą jeździły 174 autobusy zeroemisyjne – podał Urząd m.st. Warszawy (UM).
Stolica kupi 12 nowych „elektryków”
Warszawa kupi 12 nowych „elektryków”. Będą tofabrycznie nowe autobusy przegubowe marki Solaris Urbino Electric 18 o napędzie elektrycznym. Zabierają one ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). Będą to najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym.
– Jest to pierwszy zakup w historii miasta, który finansujemy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wcześniejsze zakupy pojazdów dla komunikacji miejskiej w stolicy realizowaliśmy najczęściej ze środków własnych lub europejskich. – Nowe „elektryki” będą własnością miasta i zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym, które zajmą się ich obsługą – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Wygodne, oszczędne i w pełni niskopodłogowe
Nowe Solarisy będą w pełni niskopodłogowe. Zostaną wyposażone m.in. w: klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów przekazujący dane online. Dodatkowo będą posiadały monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców.
Mogą być one szybko ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami. Ponadto zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym – opisane alfabetem Braille’a – przyciski informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.
– Zakup tak nowoczesnych pojazdów to kolejny element wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną. W ten sposób jeszcze mocniej chcemy zachęcać mieszkańców stolicy do korzystania z transportu publicznego – podkreśla Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.
12 nowych „elektryków” – ciche i zeroemisyjne
Autobusy trafią do Warszawy w czterech partiach. Pierwszy jesienią 2024 r. Pozostałe do końca lutego 2025 r. w trzech dostawach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery pojazdy).
Autobusy elektryczne mają wiele zalet – przekonuje UM. Przede wszystkim pomagają dbać o jakość powietrza w Warszawie i komfort życia mieszkańców. „Elektryki” są ciche i nie emitują spalin. Dlatego nowe autobusy będą kierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy. Dzięki nim do obsługi linii WTP będzie można skierować aż 174 zeroemisyjne pojazdy.
Pojazdy będą stacjonowały – po cztery sztuki – w zajezdniach Woronicza, Ostrobramska i Stalowa. Stamtąd będą kierowane na trasy w ramach umowy przewozowej zawartej z MZA.
Zakres zamówienia obejmuje również przeszkolenie załogi w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploatowania autobusów oraz prawidłowej obsługi technicznej pojazdów. Jak wskazał magistrat łącznie przeszkolonych zostanie 25 osób (10 kierowców i 15 mechaników).
12 nowych „elektryków” dzięki środkom z programu priorytetowego
Warszawa wzięła udział w naborze z programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”, organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawski wniosek został oceniony pozytywnie i stolica otrzymała dofinansowanie do zakupu niskoemisyjnych autobusów.
Tuzin nowych Solarisów będzie kosztował ok. 51 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 12,8 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35% kosztów zakupu pojazdów. Pieniądze trafią do Warszawy w trzech częściach. Pierwsza: 1,12 mln zł w 2024 roku; druga: 11,648 mln i trzecia: 672 tys. w 2025 r. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł. Zostanie ona uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 mln w 2024 r. i 22,88 mln zł w 2025 r. Spłata jest planowana w latach 2026-2036.
Magistrat podał, że projekt pn. „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych. Pochodzą one z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. ZTM Warszawa