Dwie kolejne łodzie

Dwie kolejne łodzie studentów AGH

Koło Naukowe AGH Solar Boat zaprezentowało w zakolu Wisły przy Bulwarze Czerwińskim dwie kolejne łodzie. Efekt prac członków koła naukowego, to wyścigowa łódź solarna o nazwie Celka oraz autonomiczna łódź, służąca m.in. do mapowania dna rzek i jezior – informuje Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (AGH).

Dwie kolejne łodzie – solarna Celka

Łódź solarna o nazwie Celka, w porównaniu z poprzedniczką, pierwszą łodzią Baśką zaprezentowaną w 2017 r., jest lżejsza i szybsza. W nowej łodzi konstruktorzy z AGH zastosowali m.in. zespół napędowy zasilany dwoma silnikami chłodzonymi wodą, układ sterowania pozwalający na pływanie wypornościowe z użyciem hydroskrzydeł, a także własnoręcznie wykonane panele fotowoltaiczne. Wprowadzono również system grodzi wzmacniających konstrukcje kadłuba, na które złożony został przez studentów wniosek patentowy. Nowa łódź charakteryzuje się długością 6 m, szerokością 1,7 m i masą wynoszącą 110 kg.

Nowa łódź jest lepiej przystosowana do pływania wypornościowego, dzięki niższej masie, nowej geometrii kadłuba oraz trzem parom hydroskrzydeł, które zapewniają również większą stabilność podczas lotu – podkreśla Patryk Płaszczak z Koła Naukowe AGH Solar Boat. Ponadto kadłub jest wzmocniony systemem specjalnych grodzi, co z kolei pozwala na zmniejszenie masy przy zachowaniu wytrzymałości i sztywności. Największą zaletą łodzi są samodzielnie wykonane przez studentów panele fotowoltaiczne, które pozwalają uzyskać łączną moc 1450 W. Maksymalna prędkość łodzi to 35 km/h. Zaprezentowana łódź weźmie udział w tegorocznych międzynarodowych zawodach w Portugalii, Monako i Holandii oraz w Niemczech.

Dwie kolejne łodzie – R.O.B.U.R. m.in. do badania akwenów

Druga zaprezentowana łódź nosi nazwę R.O.B.U.R. Jest to autonomiczna jednostka pływająca zbierająca dane batymetryczne w czasie rzeczywistym (z ang. Realtime Online Bathymetry USV Robot – R.O.B.U.R.). Autonomiczna łódź, druga taka w Polsce, może samodzielnie realizować akcje ratunkowe, pomiary środowiskowe, takie jak tworzenie map batymetrycznych dna lub badanie poziomu zanieczyszczeń wód oraz powietrza – zaznacza AGH. – Do zrealizowania tych zadań niezbędna jest sprawna nawigacja. Jest ona możliwa dzięki fuzji danych z systemu GPS, czujników przyspieszenia i kamery stereo. Systemy wizyjne oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na określenie pozycji ewentualnych przeszkód, a kamera stereo dostarcza informacji o odległości punktów na obrazie. Dzięki połączeniu tych informacji możliwe jest zaplanowanie kursu – wyjaśnia Mieszko Mieruński z zespołu konstruktorskiego.

Dwie kolejne łodzie

Łódź może być wykorzystywana przy wszelkiego typu pracach inspekcyjnych na wodach, w szczególności na terenach trudno dostępnych dla człowieka. We wrześniu br. łódź opracowana przez studentów z AGH ma być wykorzystywana podczas mapowania kanałów żeglownych.

Ile kosztowały dwie kolejne łodzie z AGH?

W realizację projektu zaangażowanych było łącznie ponad sto osób, które pracowały w trybie zmiennym z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa i wymogów sanitarnych. Koszt łodzi autonomicznej to ok. 100 tys. zł, a Celki ok. 250 tys. zł.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. 2 x AGH

reklama

reklama

 

reklama