Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do ponownych konsultacji społecznych przedstawił projekt programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. W wymienionych kategoriach kryją się pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
Program wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych skierowano do przedsiębiorców
Konsultacje rozpoczęły się 23 lipca. Potrwają do 6 sierpnia. Budżet programu zaplanowano na kwotę do 1 mld zł. Maksymalne dofinansowanie wyniesie do 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny w przypadku kategorii N2 oraz do 750 tys. zł w przypadku kategorii N3. Jak przekazał NFOŚiGW, program ma na celu „uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie”. Skierowano go do przedsiębiorców, którzy zdecydują się na zakup bądź leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nabyte pojazdy do napędu muszą wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Jak wynika z przekazanej przez NFOŚiGW informacji, planowane dofinansowanie dotyczy różnicy kosztów między zakupem/leasingiem pojazdu zeroemisyjnego a inwestycją referencyjną w zakup/leasing analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne. Dotacja ma wynieść do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa, do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa oraz do 60% w przypadku mikro i małego przedsiębiorstwa.
Jakie zmiany wprowadzono po pierwszych konsultacjach?
Po pierwszych konsultacjach obniżony został m.in. średnioroczny przebieg dofinansowanego pojazdu z 50 tys. km do 25 tys. km dla pojazdów kategorii N2 oraz pojazdów N3 przeznaczonych wyłącznie do realizacji zadań publicznych. Doprecyzowana została w projekcie programu definicja nowego pojazdu zeroemisyjnego. Pojazd musi być fabrycznie nowy, przed zakupem nie był zarejestrowany, a wielkość jego przebiegu nie może przekraczać 6 tys. km w dniu zakupu bądź leasingu.
W obecnym projekcie wydłużono też termin wdrażania programu. Liczba przyznanych dotacji nie przekroczy natomiast liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii pojazdów. Warunkiem uruchomienia naboru wniosków w programie jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego o finansowaniu inwestycji.
Dotyczące projektu programu uwagi należy przesyłać na adres FM@nfosigw.gov.pl
Na podstawie www.gov.pl
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)