Dwa autobusy elektryczne

Szczecin kupi dwa autobusy elektryczne ze wsparciem NFOŚiGW

Dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Szczecin kupi dwa autobusy elektryczne. W ramach wsparcia w mieście powstaną również trzy stacje ładowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej. Umowa w tej sprawie została podpisana 8 listopada br. w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim.

Dwa autobusy elektryczne wesprą zielony transport publiczny

Jak podał NFOŚiGW, przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin”. Jego pierwszą fazę stanowi właśnie nabycie przez tutejszy samorząd dwóch zeroemisyjnych autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi. Będą to pojazdy fabrycznie nowe o mocy 145 kW, niskopodłogowe i klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. W obu zasilanych z baterii autobusach (kategorii M3 – BEV: Batterry Electric Vehicle) znajdzie się co najmniej 120 miejsc pasażerskich, w tym minimum 35 siedzących.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sobie za cel rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce, bo sprzyja to zarówno poprawie jakości powietrza i życia mieszkańców, jak i rozwojowi gospodarczemu kraju – podkreślił Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW. – Problem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczania atmosfery szkodliwymi substancjami ze strony komunikacji miejskiej występuje szczególnie w dużych miastach, takich właśnie jak Szczecin, dlatego miasto otrzymało dofinansowanie na rozwój „zielonej” mobilności – uzupełnił.

Dwa autobusy elektryczne i budowa trzech stacji ładowania

W celu zasilania zakupionych pojazdów, szczeciński projekt przewiduje również budowę trzech stacji ładowania autobusów elektrycznych (każda ma mieć moc 400 kW), które zostaną zlokalizowane przy ulicach: Kołłątaja, Kolumba i Owocowej w stolicy województwa zachodniopomorskiego.

Szczecin jako największe miasto na Pomorzu Zachodnim bardzo potrzebuje ekologicznego taboru autobusowego. Rządowy program elektryfikacji transportu publicznego wychodzi naprzeciw potrzebom miasta i jego mieszkańców, jest wyrazem troski o ludzi i środowisko zaznaczył Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Według NFOŚiGW, realizowany w Szczecinie projekt rozwijania zielonej komunikacji miejskiej przyniesie wymierne efekty ekologiczne. Dzięki włączeniu do eksploatacji dwóch zeroemisyjnych autobusów ma bowiem nastąpić zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (o 123,03457 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (o 0,38955887 Mg/rok), a także pyłów PM10, czyli tych o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (o 0,0032059 Mg/rok).

Elektryczne autobusy zakupione przy wsparciu z NFOŚiGW to konkretny, praktyczny przykład  wdrażania w naszym mieście idei zielonego transportu. Oba ekologiczne pojazdy skierujemy do obsługi linii komunikacyjnych na terenie lewobrzeżnej części Szczecina, gdzie jest wysokie zaludnienie i duże natężenie ruchu powiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta Szczecin.

Dwa autobusy elektryczne to nie koniec planów miasta w zakresie „zazielenienia” transportu publicznego

Całkowita wartość projektu wynosi 12,3 mln zł, przy czym kwalifikowany koszt realizacji inwestycji i związanych z nią zakupów to 8,8 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty (ponad 6,1 mln zł) zostanie pokryta z dotacji przekazanej Szczecinowi przez NFOŚiGW w ramach wdrażania wieloletniego programu priorytetowego pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”. Przewidywana data zakończenia projektu to 31 grudnia 2023 r., przy czym samorząd miasta planuje kolejne fazy wdrażania programu realizowanego pod hasłem „Zielony transport publiczny w Szczecinie”.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

reklama

 

reklama