odpadami

Jak sieci handlowe zarządzają odpadami?

Dążenie do modelu gospodarki less waste wymusza na firmach bardziej strategiczne podejście do zarządzania odpadami – podkreśla ZEME w informacji przekazanej przez Polską Agencję Prasową (PAP). Szczególnie widoczne jest to w handlu. Nowe regulacje – w tym te związane z systemem kaucyjnym i gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ) – przekładają się na rosnącą liczbę obowiązków oraz konieczność dostosowania procesów do zrównoważonych standardów. To z kolei oznacza znaczne koszty. Firma ZEME przekazała dane z raportu „Jak sieci handlowe zarządzają odpadami?”.

Rosną koszty związane z gospodarką odpadami

Z przekazanych danych wynika, że 25% sieci handlowych zauważa znaczący wzrost wydatków związanych z gospodarką odpadami. 28% ankietowanych wskazuje natomiast na niewystarczające środki finansowe na realizację tych zadań. Co więcej, 22% respondentów zmaga się z limitami budżetowymi narzucanymi przez centrale, co dodatkowo utrudnia wdrażanie zmian. „Na szczęście, tam gdzie wielu widzi barierę, inni dostrzegają potencjał” – podaje ZEME.

Zarządzanie odpadami to nie tylko obowiązek, ale także przestrzeń do generowania oszczędności, budowania przewagi konkurencyjnej i wzmacniania wizerunku. Właśnie temu m.in. służy cyfryzacja i digitalizacja tego obszaru – powiedział Kacper Adamowicz z ZEME.

Odpady źródłem oszczędności – digitalizacja kluczowym trendem

Według raportu, 37% sieci handlowych uznaje digitalizację za kluczowy trend. W dobie rosnących kosztów to właśnie automatyzacja pozwala realnie zaoszczędzić – podkreśla ZEME. Automatyzacja procesów, takich jak obsługa Dokumentów Potwierdzających Recykling (DPR), Kart Przekazania Odpadów (KPO) oraz Kart Ewidencji Odpadów (KEO) sprawia, że firmy redukują koszty administracyjne i unikają błędów mogących skutkować karami finansowymi. Cyfrowe systemy pozwalają także na bieżące monitorowanie limitów tonażowych oraz uzyskanie najlepszych stawek za odbiór odpadów, co przekłada się na dodatkowe oszczędności.

Obecnie wiele firm wciąż opiera się na ręcznym raportowaniu i arkuszach kalkulacyjnych, co często prowadzi do błędów, a także wymaga dużego nakładu pracy. Tymczasem wdrożenie nowoczesnych systemów IT pozwala nie tylko na efektywniejsze monitorowanie kosztów czy lepsze dostosowanie się do zmieniających się regulacji prawnych, ale przede wszystkim na optymalizację procesów i uproszczenie raportowania – dodał Kacper Adamowicz. 

Coraz większe znaczenie GOZ

Koncepcja GOZ zyskuje na znaczeniu, również w sektorze handlu detalicznego. Choć 96% firm deklaruje uwzględnianie zasad GOZ w swoich strategiach, jedynie 14% traktuje je jako realny priorytet – podaje ZEME. Jako główne bariery wskazuje wysokie koszty inwestycyjne oraz konieczność reorganizacji logistyki i współpracy z dostawcami. Zdaniem ZEME, rozwiązaniem są platformy cyfrowe, umożliwiające korzystną sprzedaż surowców wtórnych poprzez dostęp do szerokiej bazy odbiorców. Automatyczne wyceny czy dostęp do aktualnych indeksów cenowych sprawiają, że firmy mogą lepiej negocjować warunki handlowe i efektywnie organizować odbiór surowców.

Na podstawie pap-mediaroom.pl

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Technologiczny

Partner portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

reklama