Velo Baltica

Velo Baltica dotarła do granicy województwa, czyli rowerem brzegiem morza

Trasa rowerowa Dźwirzyno – Marszewo jest już gotowa – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ) i dodaje, że to kolejna w tym sezonie dobra wiadomość dla przemierzających Pomorze Zachodnie na dwóch kółkach. Velo Baltica dotarła do granicy województwa, a jej najnowsze odcinki prowadzą bardzo blisko bałtyckich plaż – zaznacza urząd.

Velo Baltica – uzupełniono brakujące elementy

Kilkusetmetrowa kładka zbudowana przy plaży w Dźwirzynie jest jedną z wielu atrakcji Velo Baltica, międzynarodowego szlaku biegnącego pobrzeżem Bałtyku. W regionie ta wyjątkowo urokliwa trasa liczy 240 km. Nowo wybudowanych, modernizowanych i znakowanych odcinków przybywa. Kiedy zakończyły się prace inwestycyjne w kilku ważnych punktach między Dźwirzynem a wschodnią granicą województwa, przystąpiono do porządkowania i znakowania tej części Velo Baltica. To w sumie 72,4 km trasy rowerowej. W ramach projektu powstał m.in. brakujący fragment w Ustroniu Morskim, nad samym brzegiem morza, oraz dwie kładki i odcinek drogi rowerowej w Mielnie, dzięki czemu można ominąć zatłoczone centrum i pojechać wzdłuż jeziora Jamno. Wybudowano też brakujące fragmenty infrastruktury rowerowej w Łazach, Osiekach, Iwięcinie, Bukowie Morskim i Darłowie (ponad kilometr wzdłuż ulic Mickiewicza, Sowińskiego i Morskiej). Ważnym elementem jest nowiutki półtorakilometrowy odcinek dla cyklistów za wsią Marszewo, w okolicy Postomina. Tamtędy można dojechać do granicy województwa pomorskiego, a dalej – kiedy zakończy się inwestycja w sąsiednim regionie – do Ustki i Słupska – zaznacza UMWZ.

Velo Baltica i nowoczesne, funkcjonalne oznakowanie

Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim gęstnieje, dosłownie, z miesiąca na miesiąc. Do użytku oddawane są zupełnie nowe odcinki, często widokowe, pojawia się infrastruktura towarzysząca, miejsca wypoczynku, wiaty, stojaki, tablice informacyjne. Na niektórych szlakach robi się tłoczono. Turystyka rowerowa jest coraz popularniejsza i wśród mieszkańców regionu, i wśród gości, którzy odwiedzają nasze województwo. Oferujemy już setki kilometrów bardzo atrakcyjnych i bezpiecznych tras – wylicza Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Urząd marszałkowski podkreśla, że bardzo ważne jest również ich nowoczesne, funkcjonalne oznakowanie. – Dzięki niemu rowerowi turyści mogą jechać jak po sznurku, bez potrzeby wspomagania się mapami czy aplikacjami – komentuje Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa ds. komunikacji rowerowej.

Po modernizowanych szlakach prowadzą czytelne, regularnie rozmieszczone znaki. Ułatwieniem są również stawiane w newralgicznych miejscach tablice z mapami. – Na Velo Baltica od Dźwirzyna do granicy województwa zamontowaliśmy około 30 map – wyjaśnia Wanda Nowotarska. – Zakończony właśnie projekt polegał na „spięciu” całej wschodniej części tej trasy. Wypełnione zostały ostatnie luki – dodaje.

Velo Baltica – międzynarodowy szlak rowerowy

Velo Baltica to międzynarodowy szlak rowerowy, w granicach Polski biegnący od Świnoujścia na Hel. W woj. zachodniopomorskim nadbałtycka trasa prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo i Jarosławiec. Nadbałtcyka trasa (oznaczona na starych odcinkach jako R-10, a na nowych jako EuroVelo 10 i 13) w Mielnie i Kołobrzegu krzyżuje się ze Starym Kolejowym Szlakiem (nr 15), którym można dojechać do Koszalina, Białogardu i dalej na południe województwa – wskazuje UMWZ.

W kilku miejscach, m.in. w gminach Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, trwa budowa nowych odcinków trasy Velo Baltica, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo rowerzystów. Poprawy wymaga też niespełna sześciokilometrowy fragment między Unieściem a Mielnem. W przyszłym roku szutrową nawierzchnię zastąpi asfalt. Więcej informacji o EuroVelo 10 znajduje się https://en.eurovelo.com/ev10.

Nie tylko wschodnia część Velo Baltica

Dokończenie wschodniej części Velo Baltica w woj. zachodniopomorskim to nie pierwsza w tym sezonie dobra wiadomość dla miłośników dwóch kółek – podkreśla UMWZ i dodaje, że gotowe jest 61 km trasy Białogard – Złocieniec (Stary Kolejowy Szlak) przez lasy i malownicze jeziora. W północnej części tego szlaku można korzystać z wygodnych połączeń Kołobrzeg – Karlino oraz Mielno – Koszalin – Wronie Gniazdo. Drogi wymagają jeszcze oznakowania, a na zakończenie projektowania czekają łączniki w okolicy Białogardu. Na południu gotowa jest część infrastruktury w okolicach Wałcza i Wierzchowa. Inne odcinki są na etapie projektowania lub przygotowywania dokumentacji inwestycyjnej. W komputerach projektantów jest m.in. dwunastokilometrowa odnoga do Świdwina.

Urząd podkreśla, że nowością pachnie również droga Barlinek – Choszczno (27 km), część urokliwej Trasy Pojezierzy Zachodnich (nr 20). Zakończono tam ostatnie prace kosmetyczne, a rowerzyści mogą zachwycać się równiutką nawierzchnią i pięknymi widokami pojezierzy Myśliborskiego i Choszczeńskiego. Jeśli terminy inwestycji zostaną dotrzymane, w przyszłym roku będzie można wygodnie dojechać z Choszczna aż do granicy polsko-niemieckiej w Siekierkach. Już dziś z tej miejscowości dojedziemy do Trzcińska-Zdroju (36 km). Dalej szlak wiedzie do Myśliborza i Barlinka. Zakończono realizację drogi Sulimierz – Mostkowo (2,9 km), a większość odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem będzie gotowa w 2021 r. – zaznacza UMWZ.

Rowerowa rewolucja

Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane bądź są budowane przez lokalne samorządy. Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. UMWZ