Stary Kolejowy Szlak (SKS) zostanie rozbudowany. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ) przekazał informacje o rozpoczęciu budowy długo oczekiwanego odcinka SKS. Między Złocieńcem a Wałczem powstaną 34 km nowych dróg rowerowych. Dodatkowo 18 km zostanie oznakowanych. – Prace zaplanowane są na 15 miesięcy. Ich koszty to prawie 30 mln zł. Dzięki takim inwestycjom Pomorze Zachodnie ma najlepszą sieć tras rowerowych w Polsce – stwierdził Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.
Stary Kolejowy Szlak – kilkadziesiąt kilometrów nowych ścieżek rowerowych
Zdaniem UMWZ, inwestycja, która przez ponad rok będzie realizowana na północ od Wałcza, to ważny odcinek SKS-u. To długodystansowa trasa, prowadząca znad morza (Kołobrzeg, Mielno) przez Karlino, Połczyn-Zdrój, Białogard do Złocieńca. Trasa jest systematycznie „wypełniana” nowymi odcinkami oznakowanych ścieżek rowerowych – zaznaczył UMWZ. Gminy zaangażowane w projekt nierzadko wyposażają szlak w dodatkową infrastrukturę turystyczną, np. ławki, wiaty, tablice informacyjne i edukacyjne.
– Pomorze Zachodnie ma najlepszą w Polsce sieć tras rowerowych. Planowaliśmy 1100 km długodystansowych szlaków, ale już zaczynamy kolejny etap ich rozbudowy o blisko 500 km. Między Złocieńcem a Wałczem, w ramach rozpoczętego właśnie zadania, zbudowane zostaną prawie 34 km nowych ścieżek rowerowych i dodatkowo ok. 17,7 km szlaku zostanie oznakowane. Prace zaplanowane są na 15 miesięcy, a ich koszt to niemal 30 mln zł – powiedział wicemarszałek Sobieraj.
Turystyka rowerowa – specjalność regionu
– Rozpoczynamy długo wyczekiwaną przez mieszkańców inwestycję. Bardzo się cieszymy, że już jesienią przyszłego roku będziemy wszyscy mogli przez te piękne tereny przejechać nową ścieżką rowerową. Jest to kolejny duży projekt związany z rozbudową infrastruktury turystycznej. Sieciujemy nasze trasy rowerowe. Tworzą one spójną całość. W najpiękniejsze zakątki regionu można dojechać na dwóch kółkach. Pomorze Zachodnie jest regionem turystycznym, a turystyka rowerowa stała się naszą specjalnością. Korzystają z tego mieszkańcy, lokalni przedsiębiorcy, samorządy – podkreśliła Anna Bańkowska, członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Członkowie Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego i samorządowcy przypomnieli, że omawiana inwestycja startuje z poślizgiem. Niestety oferty składane przez wykonawców w pierwszym i drugim przetargu znacznie przekraczały budżet inwestycji – dodał UMWZ. Dopiero trzeci przetarg pozwolił wybrać wykonawcę. Zrealizuje on roboty budowlane za ponad 28,8 mln zł – poinformował UMWZ.
W ramach rozpoczętej właśnie inwestycji przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Połczyńskiej z Cieszyńską w Złocieńcu. Projekt zakłada również remont nawierzchni alejek w Parku Żubra w Złocieńcu i rozbudowę drogi w Bobrowie w gminie Złocieniec. Jego elementem jest również budowa drogi dla rowerów na odcinku Wierzchowo – Kłębowiec – Wałcz.
Stary Szlak Kolejowy – turystyczny symbol Pomorza Zachodniego
Jak stwierdził UMWZ, Stary Szlak Kolejowy to jedna z głównych długodystansowych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. I tak, jak inne duże infrastrukturalne projekty, powstaje etapami. W lipcu br. zakończone zostały prace budowlane prowadzone w etapie III. Dwa odcinki inwestycyjne, czyli całkowicie nowe drogi rowerowe, powstały między Karlinem i DK6 a miejscowościami Żeleźno i Wronie Gniazdo. W tym roku rozpoczął się też IV etap budowy SKS, a dokładniej budowa odcinków Redlino – Białogard i Bezpraw – Karlino. Trwa też procedura przetargowa na etap V, w którym mają powstać albo zostać oznakowane brakujące odcinki w gminach: Świdwin, Połczyn-Zdrój i Białogard. Blisko 12-kilometrowy odcinek powstanie między miejscowościami Smardzko i Wardyń. W samym Białogardzie nowa droga rowerowa będzie miała długość blisko 1,2 km.
Stary Kolejowy Szlak prowadzi znad morza na Pojezierze Wałeckie. Rowerowi turyści dojadą z Kołobrzegu lub Mielna do Karlina, Połczyna-Zdroju, Białogardu, Złocieńca, Wałcza i dalej w kierunku Piły.
Urząd marszałkowski wspomniał, że szlak prowadzi głównie po starotorzach dawnych linii kolejowych. Oprócz walorów sentymentalnych taka rowerowa podróż jest przede wszystkim łatwa i przyjemna – podkreśla UMWZ. Dawne nasypy kolejowe zapewniają piękne widoki, a podjazdy na wzniesienia są łagodne. Po drodze zobaczyć można zabytki (pałace, kościoły), dawne dworce kolejowe, urokliwe wiejskie osady. I przede wszystkim odpocząć na łonie natury, nad pięknymi akwenami – zachwala UMWZ.
Trasy rowerowe dzięki funduszom unijnym
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego powstaje dzięki funduszom unijnym. Dotychczasowe zadania były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Nowe zadania wchodzą do nowego programu finansowania z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego.
Na podstawie: wzp.pl
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)