Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ) poinformował o kolejnym etapie budowy rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich. Powstaje ona w ramach sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ogłosił przetarg na budowę dwóch odcinków przewidzianych w tym etapie. Do 10 stycznia 2025 r., wykonawcy mogą składać oferty.
Trasa rowerowa w sąsiedztwie wielu jezior
– To będzie piękna trasa! Szlak rowerowy Marianowo – Ińsko jest coraz bliżej. Ruszył przetarg na ponad 22 km trasy rowerowej po starotorzu wąskotorówki, która zaprowadzi nas do malowniczego Ińskiego Parku Krajobrazowego – powiedział Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Trasa Pojezierzy Zachodnich wiedzie z dala od zatłoczonych terenów turystycznych i dróg szybkiego ruchu. W jej sąsiedztwie znajduje się wiele jezior polodowcowych. Przy projektowaniu trasy wykorzystywane są nasypy nieczynnych już linii kolejowych – podał UM. Pozwala to obniżyć koszty budowy rowerowej sieci. Trasa budowana jest odcinkami. Większość z nich jest już gotowa i ma pełne oznakowanie. To np. odcinek między Siekierkami i Trzcińskiem Zdrój.
Budowa rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich – zakres prac
Projekt, który w przyszłym roku zrealizuje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, obejmuje budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach Marianowo, Dobrzany, Ińsko oraz Dobra. Rowerowa trasa biegnie tam przez Pojezierze Ińskie. Należy wykonać dwa odcinki, a ich łączna długość wynosi 22,4 km. Chodzi o odcinki Marianowo – Mosina i Mosina-Ińsko. Nowa trasa powstanie na nasypie nieczynnej już linii kolejowej Marianowo – Mosina – Ińsko. W przeszłości należała ona do Stargardzkiej Kolei Wąskotorowej. Jej ostatni odcinek, Stargard-Dobra, zamknięto w 2001 r. Zakres prac obejmuje przygotowanie i oczyszczenie terenu, prace rozbiórkowe, roboty ziemne, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch i oznakowanie poziome i pionowe. Wyłoniony w przetargu wykonawca, będzie miał 400 dni na zakończenie wszystkich prac. W ramach inwestycji, planuje się też odbudowę mostu na rzece Dołżnica.
Ponadto, zaplanowano oznakowanie 6 km istniejącego już szlaku. Chodzi o miejsce, w którym łączą się dwie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich. Północna biegnie od strony Szczecina, a południową wytyczono od przebudowanego mostu przez Odrę w Siekierkach. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków z Europejskiego Funduszu dla Pomorza Zachodniego.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. UMWZ