Zadaniem szkoły jest zachęcanie uczniów do rozwoju oraz poznawania świata, najlepiej z wykorzystaniem najnowszych technologii. Jak wskazał Urząd Miasta Ruda Śląska (UM), odpowiedzią na te wyzwania jest „zielona pracownia” o nazwie „Sala Eliksirów”. Powstała ona w Szkole Podstawowej nr 23 im. J. Brzechwy w Rudzie Śląskiej. W tym roku szkolnym to już czwarta „zielona pracownia”, jaka została oddana do użytku w rudzkich placówkach oświatowych. „Zielone pracownie” powstały dzięki dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (WFOŚiGW).
„Sala Eliksirów” ma ułatwić naukę chemii
– Doceniam ciekawe i inspirujące działania podejmowane przez placówki oświatowe. Edukacja w zakresie zwiększania świadomości ekologicznej, wiedzy o segregacji odpadów czy też konieczności ich przetwarzania to zagadnienia niezwykle istotne dla wszystkich, niezależnie od wieku. Wierzę, że w tej „Sali Eliksirów”, dzięki zastosowaniu innowacyjnych pomysłów, nauka chemii nie będzie nikomu sprawiała kłopotów – podkreślił Jacek Morek, wiceprezydent Rudy Śląskiej.
Jak podał magistrat, nowoczesna pracownia powstała dzięki dofinansowaniu z WFOŚiGW oraz wkładowi własnemu miasta. Jej wartość to 60 tys. zł. W ramach projektu powstało m.in. laboratorium mobilne pozwalające wyeksponować pomoce dydaktyczne oraz ułatwiające demonstrację doświadczeń. Jedną ze ścian zdobi duży układ okresowy pierwiastków, który w trakcie lekcji chemii jest wykorzystywany niemal na każdym etapie zajęć. Rolety w oknach to nie jednokolorowe zasłony, a obrazy bogate we wzory chemiczne i elementy sprzętu laboratoryjnego.
Jak wyposażona jest „zielona pracownia”?
– Klasa przeszła spektakularną przemianę. W obecnej aranżacji sprawia, że nauka chemii i fizyki jest atrakcyjna, bardziej zrozumiała i dostosowana do potrzeb indywidualnych uczniów. Przestrzeń umożliwia komfortową pracę w grupach, gdyż stoliki są czteroosobowe, a nietypowy falisty kształt jest nie tylko ciekawym urozmaiceniem wnętrza, ale przede wszystkim pozwala na różnorodną organizację miejsca pracy. Wszystko dopracowaliśmy w najdrobniejszych szczegółach. Nawet zegar umieszczony nad monitorem interaktywnym nie ma tradycyjnej tarczy, a liczby atomowe niektórych pierwiastków, co uzmysławia, że chemia jest wokół nas – powiedziała Aleksandra Kempa, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 23.
Inne elementy wyposażenia sali to: ergonomiczne krzesła w rozmiarach dostosowanych do wzrostu dzieci. Jest również biurko dla nauczyciela wraz z krzesłem obrotowym. Do tego dochodzą tablica suchościeralna, panele wyciszające o różnych odcieniach i metalowa szafa do przechowywania odczynników chemicznych.
W trakcie prezentacji „zielonej pracowni” uczniowie klasy VII i VIII wykonali kilka doświadczeń. Miedzy innym: „lokomotywę parową”, czyli rozkład wody utlenionej pod wpływem manganianu (VII) potasu. Przeprowadzili też spalanie wstążki magnezowej w tlenie z powietrza. Wywołali również „burzę w probówce”, otrzymywali wodór w reakcji cynku z roztworem kwasu solnego.
„Zielona Pracownia 2023” – placówki oświatowe ze wsparciem
W tym roku w Rudzie Śląskiej dofinansowanie w ramach projektu „Zielona Pracownia 2023” otrzymały także inne placówki. Były to: Szkoła Podstawowa nr 22, Szkoła Podstawowa nr 30 oraz Zespół Szkół nr 6. Natomiast dofinansowanie w ramach projektu „Ekopracownia pod chmurką” otrzymały: Szkoła Podstawowa nr 16 im. J. Korczaka oraz Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 3. W ubiegłym roku „zielone pracownie” powstały w Szkole Podstawowej nr 35 Specjalnej oraz Szkole Podstawowej nr 15 Sportowej z Oddziałami Integracyjnymi.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. UM Ruda Śląska