Zakończył się projekt pn. „Szkoła Zero Waste”, w którym przez trzy miesiące uczniowie z klas IV-VIII z czterech szkół podstawowych (SP) na łódzkim Widzewie wykonywali zadania związane z ideą 6R. Jak podaje Urząd Miasta Łodzi (UM) w projekcie uczestniczyły szkoły podstawowe nr 34, 4, 170 i 199. Najlepsi w rywalizacji okazali się uczniowie Szkoły Podstawowej nr 34. Magistrat podkreśla, że głównym celem projektu była edukacja dzieci w zakresie podejmowania działań opartych na idei zero waste oraz wprowadzenie nawyków chroniących środowisko przyrodnicze.
Program realizowany był przez Fundację Veolia Polska we współpracy z Urzędem Miasta w Łodzi oraz dostawcą aplikacji mobilnej i współprowadzącą projekt firmą Grywit.
„Szkoła Zero Waste” i uczniowie w akcji!
Za pomocą aplikacji opartej o grywalizację młodzi uczestnicy grywalizacji wykonywali szereg – jak zaznacza UM – niestandardowych i interesujących wyzwań zawartych w czterech różnych modułach. Pierwszy – „Chronię Zasoby” zawierał zadania polegające na ochronie zasobów naturalnych z wykorzystaniem rzetelnej wiedzy o eksploatacji Ziemi, m.in. nt. masowej wycinki drzew. „Zero waste’owe ozdoby” to jedno z wyzwań, w którym młodzi ekolodzy mieli za zadanie stworzyć świąteczne zero waste’owe dekoracje, które będą alternatywą świątecznych, sklepowych dekoracji – dodaje UM.
Moduł numer 2, czyli „Redukuję Odpady”, to kategoria, która skupiała się przede wszystkim na ograniczeniu produkcji śmieci i na segregacji odpadów. Wyzwania, które tutaj czekały na uczniów były odpowiedzią m.in. na efekt cieplarniany oraz wzrastające zanieczyszczenie plastikiem. Zadanie „Eko wynalazca” stwarzało możliwość dania drugiego życia staremu, niepotrzebnemu przedmiotowi. Przedmioty nie dość, że były wykonywane z niezwykłą starannością, to z pewnością posłużą jeszcze bardzo długo – podkreśla magistrat.
Kolejne moduły projektu
„Inspiruję się”, to kolejna kategoria zadań, która obejmowała wszystkie zachowania, nieujęte w dwóch pierwszych kategoriach. Uczniowie dowiedzieli się, jak aktywniej dbać o środowisko przyrodnicze lub w jaki sposób naturalnie, w bardziej pośredni sposób zredukować generowanie odpadów czy zużycie zasobów. W wyzwaniu pt. „Ekologicznie na zdrowie” młodzi ekogracze mieli za zadanie przedstawić swój ekologiczny sposób na niechorowanie. Według UM, uczniowie świetnie poradzili sobie z zadaniem wysyłając mnóstwo świetnych przepisów czy rozwiązań, które z pewnością postawiłyby każdego na nogi. Wśród odpowiedzi znajdowały się m.in.: syrop z cebuli, syrop z pigwy, sok z malin, suszony korzeń mniszka lekarskiego czy suszone kwiaty czarnego bzu, a także lipy i dzikiej róży.
Ostatni moduł – „Zdobywam Wiedzę” skupiał się zarówno na zdobyciu, jak i utrwaleniu wiedzy. Znalazły się w nim materiały edukacyjne w formie artykułu lub krótkiego filmu, a po zapoznaniu się z nimi na uczniów czekały quizy, które sprawdzały ich wiedzę z zakresu ekologii.
„Szkoła Zero Waste” i troska o planetę
Magistrat podkreśla, że organizatorzy są pod ogromnym wrażeniem zaangażowania ze strony uczniów i rodziców oraz ogromu pracy jaką uczniowie włożyli w prezentacje swoich pomysłów i zmianę własnych nawyków. – Cieszę się bardzo, że projekt Szkoła Zero Waste spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Chciałam podziękować rodzicom, którzy wypełnili formularz zgłoszeniowy i umożliwili swoim dzieciom udział w projekcie oraz za wspieranie ich w rozwiązywaniu ekozadań i przygotowywaniu prac. Myślę że mogę śmiało powiedzieć, że miasto Łódź właśnie pozyskało promotorów idei zero waste, którzy zdobytą wiedzę będą propagować na co dzień, stanowiąc przykład troski o planetę, dla nas wszystkich – powiedziała Izabela Rakuć-Kochaniak, prezes Fundacji Veolia Polska.
– To czysta przyjemność patrzeć jak zmienia się podejście dzieci i młodzieży do ekologii i kondycji naszego środowiska. Dzięki takim akcjom wiemy, że starania, jakie dziś podejmujemy w zakresie edukacji ekologicznej i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu, nie idą na marne. Kolejne pokolenia łodzian uczą się, jak dbać o środowisko i swoją przyszłość – skomentowała Agnieszka Pietrzak, kierownik Oddziału ds. Edukacji i Promocji Ekologicznej UM.
Najlepsi nagrodzeni
Łącznie uczestnicy projektu przygotowali aż 1290 rozwiązań. Według UM, szczególne gratulacje należą się klasie 4d ze SP nr 34, która uzyskała wynik 13686 punktów i w nagrodę pojedzie na całodzienną wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Fundatorem nagrody jest Fundacja Veolia Polska.
W klasyfikacji indywidualnej również prym wiodła SP 34, a sześcioro zwycięzców, którzy zajęli I miejsce, z największą liczbą 1270 punktów, otrzymało kartę podarunkową do Empiku o wartości 300 zł. Za drugie miejsce, z liczbą 1267 punktów, przyznana została karta podarunkowa o wartości 200 zł, a za III miejsce (1251 punktów) – karta podarunkowa o wartości 100 zł.
„Szkoła Zero waste” okiem rodzica
Program pozytywnie ocenili rodzice uczniów uczestniczących w projekcie. – Projekt swoimi działaniami bardzo pozytywnie wpisał się w obecną rzeczywistość – zadania online. Podobało mi się że córka musiała się aktywować ekologicznie, zaczęła sama od siebie gasić światło po wyjściu z pokoju i wyłączać listwę przed snem. Oszczędza wodę, np. przy myciu zębów oraz segreguje z nami śmieci. Zbiera nakrętki i makulaturę – stwierdziła mama Agnieszki.
Inny rodzic dodał: – Uważam, że projekt jest bardzo wartościowy. Poprzez zabawę dzieci uczą się, jak żyć w trendzie zero waste. Córka dużo skorzystała wykonując zadania, które pojawiały się w aplikacji. Wiele z nich wykorzystuje w życiu codziennym. Już wie, że należy oszczędzać papier, wodę, prąd. Na pewno wzrosła jej – i nie tylko, bo przy okazji też rodziców – świadomość ekologiczna, z czego bardzo się cieszę. Oby więcej takich projektów i inicjatyw. Czekamy na kolejne wyzwania.
Zero waste, czyli mniej znaczy lepiej
Przy okazji magistrat przypomniał, że zero waste to idea, bądź zasady funkcjonowania w życiu polegające na konsekwentnym stosowaniu prostych zasad 6R. Te zasady to: odmawiaj (refuse), ograniczaj (reduce), wykorzystaj ponownie (reuse), naprawiaj (repair), (poddawaj recyklingowi (recycle) i kompostuj (rot). Dzięki tym kilku zasadom można wyeliminować powstawanie odpadów w domach czy zmniejszyć wydatki na zbędne produkty. Ważna jest zatem zmiana sposobu myślenia i nawyków, dzięki czemu w realny sposób można chronić środowisko przyrodnicze.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)