Piknik ekologiczny

Piknik ekologiczny w Chorzowie

Kilkaset dzieci z kilkudziesięciu szkół województwa śląskiego wzięło udział w pikniku ekologicznym zorganizowanym 15 września br. w Parku Śląskim w Chorzowie – poinformowało Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów (GPW).

Piknik ekologiczny został zorganizowany w ramach finału kampanii edukacyjnej pn. „300 H20. Lubię to!”.

Piknik ekologiczny poświęcony wodzie

Jak zauważa GPW, zorganizowana przez Przedsiębiorstwo kampania edukacyjna poświęcona wodzie jest największą tego typu akcją w regionie i jedną z największych w Polsce. Od czerwca objęła ona swym zasięgiem ponad 10 tys. uczniów z kilkudziesięciu szkół województwa śląskiego. W kampanię włączyli się także nauczyciele i rodzice.
W czasie wakacji uczniowie czterech szkół utworzyli młodzieżową redakcję i wspólnie z dziennikarzami Dziennika Zachodniego wydali liczący osiem stron dodatek poświęcony roli i znaczeniu wody jako podstawowego surowca na Ziemi.

Z kolei młodzieżowi amatorzy fotografowania wzięli udział w profesjonalnych warsztatach fotograficznych nad Jeziorem Goczałkowickim.

Ekopiknik w Parku Śląskim był dla uczniów niestandardową plenerową lekcją o wodzie – podkreśla GPW. Przygotowana ścieżka edukacji o wodzie jako najważniejszym w przyrodzie surowcu pokazała, że biologii, fizyki, chemii oraz techniki i historii regionu nie trzeba uczyć się w standardowy sposób. Można to robić również poza murami szkoły, sięgając po inne środki i możliwości przekazywania wiedzy.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się pokazy eksperymentów wodnych, konkursy plastyczne o wodzie, projekcje filmów edukacyjnych o tajemnicach zasobów wodnych w regionie, a także zabawy sprawnościowe z wodą w tle. Nie mniejszą popularnością cieszyły się prezentacje żywych ryb drapieżnych prosto z jeziora w Goczałkowicach, które spełniają szczególna rolę w przygotowaniu wody do picia.

Zarazić ludzi wiedzą o wodzie

W kampanii „300 H20. Lubię to” chodziło o to, by poprzez „zarażenie” młodych ludzi wiedzą i pasją o wodzie i jej roli w najbliższym środowisku dotrzeć do ich rodziców i nauczycieli – tłumaczy GPW. Dlatego kilkumiesięczna wojewódzka lekcja o wodzie i o funkcjonowaniu tzw. Śląskiego Wodnego Skarbu, jakim jest unikatowy w skali Europy system zaopatrzenia mieszkańców w wodę do picia, skierowana była nie tylko do młodzieży szkolnej ale i do wszystkich mieszkańców regionu. Chodzi o to aby – jak mówił podczas pikniku Łukasz Czopik, prezes GPW – „Mieszkańcy województwa śląskiego poznając ten skarb jakim jest nasza woda, mogli być z niego dumni i potrafili racjonalnie i mądrze z niego korzystać tak, by starczyło go na wiele pokoleń”.

Kampania została dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Na podstawie: www.gpw.katowice.pl

fot. GPW