Nadwiślańskie plaże i bulwary stały się niezwykle popularnym miejscem relaksu i zabawy. Aby móc w pełni korzystać z uroków tej wspólnej przestrzeni, należy o nią stale dbać – zaznacza Urząd m.st. Warszawy (UM).
Jednocześnie stołeczny magistrat podpowiada jak to robić. Tegoroczna kampania edukacyjna Dzielnicy Wisła promuje dobre praktyki pod hasłem „To się nosi nad Wisłą”.
Codziennie 6 ton odpadów wywożonych z terenów nadwiślańskich
Warto odnotować, że z terenów nadwiślańskich codziennie wywożonych jest średnio 6 ton odpadów, z czego aż 2,5 tony to odpady, które nie trafiają do śmietników. To, co nie jest zaniesione do kosza, stanowi zagrożenie dla wszystkich – ludzi, zwierząt a także roślin i wody – zaznacza stołeczny magistrat. Tego lata Warszawa hasło przewodnie Dzielnicy Wisła brzmi: „To się nosi nad Wisłą”. Głowna idea w przystępny sposób przedstawia kształtowanie odpowiedzialnej postawy wśród osób wypoczywających nad rzeką.
– Mieszkańcy i turyści pokochali spędzać wolny czas nad rzeką. Wkładamy wiele pracy w to, aby warszawska Wisła była wizytówką stolicy i wyjątkowym punktem na mapie Polski. W zeszłym roku oddaliśmy kolejne odcinki odnowionych bulwarów. Codziennie widzimy tysiące osób na nadrzecznych deptakach, plażach i w klubokawiarniach. Frekwencja odwiedzających rośnie, dlatego zachowanie czystości w tym miejscu to duże wyzwanie. Naszym zadaniem jest temu sprostać i robić to na najwyższym poziomie. To też wyraz naszej troski o środowisko. Założeniem kampanii Dzielnicy Wisła, od jej pierwszej edycji, jest przekonanie osób bawiących się nad rzeką, że wspólnie możemy dbać o czystość. Akcja ma bardzo pozytywny wydźwięk. Promocja dobrych praktyk i odpowiedzialnej zabawy przynosi korzyści nie tylko ludziom, lecz także przyrodzie – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Edukacja ekologiczna nad Wisłą – różne elementy kampanii
Plan działania zakłada wiele elementów, które pozwolą dotrzeć do warszawiaków i przekazać im m.in. zalety dbania o czystość nadwiślańskich terenów. Będą to zarówno standardowe formy informacyjne, takie jak plakaty, czy weekendowe warsztaty rodzinne na bulwarach oraz akcjach performatywne.
Pierwszy z happeningów – „Warszawski świt” – odbył się nocą, w trzeci weekend lipca. W ślad za sprzątającą Służbą Brzegową, podążała ekipa streetartowców. Artyści zilustrowali liczbę znalezionych odpadów, które nie trafiły do koszy.
– Naniesione kredową farbą szablony butelek, niedopałków czy torebek foliowych symbolicznie oddają typy i liczbę śmieci rozrzucanych nad Wisłą. Z jednej strony obrazuje to skalę problemu, z drugiej skłania do refleksji – mówi Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta UM.
W weekendy przy utrzymaniu czystości i opróżnianiu koszy pracuje nawet 60 osób. Nad Wisłą ustawionych jest 137 zwykłych koszy, 128 beczek (każda mogąca pomieścić 200 litrów śmieci), 100 beczek do segregacji szkła (każda na 200 litrów, oznaczona zielonym kolorem) oraz cztery duże kontenery (każdy na 1 m³ odpadów). Ekipa sprzątająca rusza do pracy około godz. 1.00, aby zdążyć do rana z wyczyszczeniem nadwiślańskich brzegów. O tym, jak długo utrzymają się efekty ich działań, decydują jednak sami warszawiacy.
– Aby móc spędzać czas nad Wisłą tak, jak wszyscy lubimy, musimy razem dbać o porządek i bezpieczeństwo. Podstawą działań w ramach kampanii jest edukacja i wzięcie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Cieszę się, że część warszawiaków tak aktywnie chce angażować się w nasze działania i promuje dobrą postawę wśród bawiących się na brzegach. W tym roku działamy pod hasłem „To się nosi nad Wisłą”– mówi Robert Zydel.
Przeszkoleni edukatorzy i zajęcia z upcyklingu
W ramach kampanii „Dzielnica Wisła”, co weekend, w godzinach wieczornych i nocnych, w tłumie imprezowiczów pojawiają się specjalnie przeszkoleni edukatorzy. Rozmawiają z napotkanymi osobami o proekologicznych nawykach i przemyślanym zachowaniu. Przy okazji rozdają użyteczne „narzędzia”, czyli recyklingowe worki i ekopopielniczki. Właściciele psów otrzymują siateczki na odchody i latarki. Edukatorów można rozpoznać po białych bluzkach z charakterystycznymi grafikami kampanii.
– W tym roku nie tylko zwracamy uwagę na to, jak ważne jest zostawienie po sobie porządku. Zależy nam też, aby wszyscy pamiętali, że nad wodą należy zachować ostrożność. Stałym elementem komunikacji jest również ochrona drzew i naturalnych siedlisk zwierząt na terenach chronionych programem Natura 2000. Zachęcamy do robienia palenisk tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a także rozdajemy bezpłatnie drewno – mówi dyrektor Zydel.
W tym sezonie Dzielnica Wisła ma kreować dobre postawy i wyznaczać trendy poprzez różnorodne działania informacyjne i edukacyjne. Część z nich realizowana będzie w pawilonie, tzw. kubiku, na bulwarze George’a Pattona – w nieformalnej siedzibie, nieformalnej dzielnicy. Przez kolejnych sześć niedziel będą się tam odbywały warsztaty dla dzieci i dorosłych, realizowane przez wykwalifikowanych rękodzielników i artystów. W planach są m.in. zajęcia z upcyklingu, czyli nadawania drugiego życia rzeczom, które zazwyczaj trafiają prosto do śmietnika.
Kampania „To się nosi nad Wisłą” potrwa do jesieni. Od czerwca zaś, w dwóch punktach nad rzeką, dostępne są też maszyny revendingowe. Warszawiacy mogą tam wymienić odpady, takie jak plastikowe czy szklane butelki. W zamian otrzymują wodę do picia. Jedna maszyna ulokowana jest na bulwarze Pattona, w kubiku, druga stoi zaś w Beach Bar Aquatica na prawym brzegu rzeki.
Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Warszawy
fot. Zuzanna Sosnowska/UM Warszawy