Programu Zielonej Edukacji

Gdańsk podsumował pierwszą edycję Programu Zielonej Edukacji

Urząd Miasta Gdańska (UM) poinformował o zakończeniu pierwszej edycji Programu Zielonej Edukacji. W minionym roku szkolnym angażował on uczniów z 28 gdańskich przedszkoli i szkół podstawowych. Zaangażowane grupy i ich opiekunowie odebrali pamiątkowe dyplomy i odznaki.

Działania podejmowane w ramach Programu Zielonej Edukacji

Dzieci przez cały rok szkolny prowadziły działania i projekty ekologiczne na terenie swoich placówek. Brały także udział w różnego rodzaju warsztatach i wydarzeniach. W Program Zielonej Edukacji zaangażowanych było łącznie 40 nauczycieli i ponad 980 uczniów.

Uczniowie przeprowadzali w swoich szkołach i przedszkolach własne projekty i audyty ekologiczne. Dzięki projektowi specjaliści z miejskich jednostek wolontariacko dzielili się swoją wiedzą. Edukacji klimatycznej nie można tworzyć bez edukacji obywatelskiej i w tym projekcie obie te edukacje się spotkały. Jesteśmy w trakcie ewaluacji i będziemy kontynuować ten program od września. Mam nadzieję, że do projektu dołączą też nowe szkoły – powiedziała Monika Chabior, zastępcza prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania. Magistrat przekazał, że w tym roku działania prowadzono w jednym z siedmiu obszarów, wybranym przez szkołę: powietrze, woda, zmiana klimatu, gospodarka obiegu zamkniętego, energia, żywność oraz bioróżnorodność i tereny zieleni. Najbardziej popularny był temat dotyczący terenów zieleni. W szkołach i w ich okolicy tworzono łąki kwietne, budki lęgowe, karmniki i hotele dla owadów oraz domki dla jeży. Powstawały także zielone przestrzenie, ogródki, zielniki i rabaty przy szkołach i przedszkolach, w których realizowane są zajęcia.

W ramach programu odbyła się dendrologiczna gra terenowa, stworzono escape room „ekostrażnicy” oraz szkolny kompostownik i szklarnię. Dzieci miały okazję obserwacji ptaków, owadów oraz roślin, dla których tworzyły odpowiednie warunki dla ich prawidłowego rozwoju.

Cele Programu

Program miał na celu:

  • wzrost wiedzy dotyczącej zmian w środowisku i świadomości wpływu własnych działań na przyrodę
  • kształtowanie proekologicznych postaw i wartości (uwrażliwienie na przyrodę)
  • nabycie konkretnych umiejętności podnoszących sprawczość
  • wzmocnienie umiejętności miękkich
  • pokazanie alternatywy dla świata cyfrowego
  • rozwój kwalifikacji i kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji ekologicznej i klimatycznej
  • sieciowanie szkół i nauczycieli wokół problematyki ekologicznej
  • zbudowanie partnerskiej sieci podmiotów zaangażowanych w edukację ekologiczną dzieci i młodzieży.

Na podstawie media.gdansk.pl

fot. D. Paszlinski/www.gdansk.pl

Partner Portalu

Partner Portalu