o efektywności energetycznej

Bajki dla dzieci o efektywności energetycznej

Polityka energetyczna UE ma na celu zapewnienie obywatelom Unii Europejskiej (UE) dostępu do bezpiecznych, przystępnych cenowo i zrównoważonych dostaw energii. Nagrody UE w dziedzinie zrównoważonej energii (EUSEW Awards) są uhonorowaniem kluczowej roli sektora prywatnego i publicznego, organizacji pozarządowych oraz władz krajowych i lokalnych w działaniach na rzecz Europy neutralnej dla klimatu. Każdego roku Komisja Europejska (KE) wyróżnia w ten sposób najwybitniejsze inicjatywy w sektorze energetycznym.

12 finalistów i cztery kategorie

Dwunastu finalistów będzie rywalizować w czterech kategoriach: Zaangażowanie, Przywództwo, Innowacyjność i Młodzież. Ludzie w całej Europie mogą obejrzeć filmy finalistów, oddać głos i pomóc w zdobyciu nagrody obywateli dla najlepszego projektu w 2019 roku – zaznacza KE. Laureaci nagród UE w dziedzinie zrównoważonej energii mają zostać przedstawieni 18 czerwca br.

Jak wskazuje KE, w tym roku będzie również kategoria specjalna dla krajów Partnerstwa Wschodniego.

Wręczenie nagród jest częścią Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Energii (TZE), który odbędzie się w Brukseli w dniach 18-20 czerwca 2019 r. Zorganizowany przez KE

omisję Europejską tydzień TZE odbywa się już po raz 14 i jest największym wydarzeniem poświęconym odnawialnym źródłom energii oraz jej efektywnemu wykorzystaniu w Europie.

Warto zwrócić uwagę, że w tym roku w gronie finalistów znalazł się również projekt z Polski – bajki dla dzieci na temat efektywności energetycznej.

Zanieczyszczenie powietrza stanowi problem w wielu miastach całej Europy, wpływając na zdrowie obywateli oraz jakość życia. Jest to szczególnie niepokojące w Polsce, gdzie smog spowodowany spalaniem paliw kopalnych, a czasem także odpadów, dotyka wielu miast i miasteczek. Pionierski, „bajkowy” projekt zajmuje się tą kwestią we współpracy z dziećmi, aby informować i edukować następne pokolenia w zakresie zużycia energii.

Rozpoczęte w 2015 r. lekcje o ciepłownictwie dostarczają zasobów edukacyjnych dla szkół, które angażują dzieci poprzez opowiadanie historii na tematy związane z energią. Działania te mają także zachęcać je do jak najefektywniejszego wykorzystania energii. Projekt jest realizowany we współpracy ze szkołami na terenie całego kraju i dociera do ok. 300 tys. osób.

Przez bajki o efektywności energetycznej do dzieci

W ramach projektu, realizowanego przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie, opracowano materiały dydaktyczne, które wkomponowują ważne informacje w tradycyjne bajki. W materiale, który jest skierowany do dzieci w wieku 7-8 lat, dobrze znana historia o Czerwonym Kapturku jest przerobiona tak, że może być użyta do nauczania na temat zużycia energii. Na przykład książka „Czerwony Kapturek w mieście” przedstawia bohaterkę i jej babcię mieszkające w mieście, w odległości zaledwie kilku przystanków tramwajem. W całej narracji autorzy posługują się tradycyjnymi postaciami, aby wyjaśnić, w jaki sposób ciepło jest wytwarzane i jak je właściwie wykorzystywać — na przykład wyłączając ogrzewanie, gdy okna w mieszkaniu są otwarte.

Zespół projektowy zdecydował się na wykorzystanie bajek jako zabawnego i ciekawego sposobu na zainteresowanie dzieci kwestiami energetycznymi. – Budzimy wyobraźnię dzieci poprzez bajkę i ułatwiamy zapamiętywanie rzeczy, które chcemy przekazać – powiedział Sebastian Piechocki, kierownik projektu „Lekcje ciepła”.

Książkom – ilustrowanym przez polską artystkę Dorotę Szoblik – towarzyszą dodatkowe materiały edukacyjne. Opracowano również treści dla starszych dzieci w wieku 10-11 lat.

Wprowadzanie zmian w zużyciu energii

Ważną częścią projektu pn. „Lekcje ciepła” jest zachęcanie dzieci do dzielenia się informacjami z rodzinami. Ma na celu zmniejszenie niepotrzebnego zużycia energii w gospodarstwach domowych. W ten sposób dzieci stają się ambasadorami efektywnego wykorzystania energii w swoich domach, rozpowszechniając uzyskane informacje wśród rodziny i przyjaciół. – Kiedy dzieci uczą się o elektryczności, dbają o to, żeby ich rodzice gasili światło – powiedział Piechocki.

Dzięki tym lekcjom zespół projektowy ma nadzieję, że efektywne wykorzystanie energii stanie się normalnym odruchem dla dzieci na całe życie. – Ucząc ich poprawnych zachowań w tym wieku, tworzymy zdrowe nawyki na przyszłość — powiedział Piechocki. Wywieranie wpływu na zachowanie dzieci, kiedy wchodzą w dorosłość, jest kluczowym celem projektu, ponieważ w niedalekiej przyszłości to one będą dokonywać wyborów dotyczących ogrzewania, nie tylko w swoim domu, ale być może również w swoich społecznościach. – Dzieci są przyszłymi użytkownikami/konsumentami energii. Podejmą decyzje o tym, jak ogrzewać swoje domy — dodał Piechocki.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl

partner merytoryczny

 

reklama