Nauczyciele i uczniowie czują się odpowiedzialni za kształtowanie proekologicznej przyszłości. Wykazało to Badanie Świadomości Ekologicznej, które przeprowadziły Fundacja Digital University oraz Fundacja Deloitte, w ramach programu Be.Eco. Szkolne społeczności wierzą, że każdy ma wpływ na otaczający nas świat. Jednak jego ochronę zapewnią jedynie wspólne wysiłki – wskazano w nadesłanej informacji.
Badanie Świadomości Ekologicznej Be.Eco – szkoła bastionem zielonej zmiany
Fundacja Delolitte przekazała, że 69% nauczycieli i 58% uczniów szkół średnich wierzy w siłę pojedynczych osób i wpływ ich działań na przyszłość planety. Jednocześnie 57% nauczycieli i 53% uczniów liceów i techników krytycznie ocenia działania rządów i instytucji. Zdaniem Delolitte, podkreśla to potrzebę zaangażowania w działania systemowe. Ponad połowa nauczycieli i ok. jedna trzecia uczniów dostrzega potencjał w lokalnych działaniach proekologicznych. Co więcej, wszystkie badane grupy (62%) wierzą w transformację ekologiczną napędzaną przez duże firmy i siłę młodzieżowego aktywizmu.
– Powstrzymanie zmian klimatycznych oraz dewastacji środowiska, to nie jest jedno wielkie działanie. Ale milion małych aktywności, które wspólnie do niego prowadzą. Najlepiej zacząć je od własnego podwórka, pobliskiego strumienia, lasu, łąki czy ogródka, co da poczucie sprawczości i pozytywną perspektywę. Wszystkim nam zależy, żeby nasze dzieci w swoich małych, codziennych działaniach, miały poczucie, że realnie mogą zmienić otaczający świat na lepsze, wiedziały, jak to robić i chciały podjąć wysiłek – powiedziała Halina Frańczak, członkini Zarządu Fundacji Deloitte Polska, partnera głównego ogólnopolskiego programu edukacyjnego Be.Eco.
Uczniowie i nauczyciele: „potrzebujemy edukacji klimatycznej”
Fundacja Delolitte wskazała, że poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest jej zdaniem niezbędne, by zaprojektować działania edukacji ekologicznej szytej na miarę. Fundacja sprawdziła jak postrzegane są zmiany klimatyczne, czy martwią one uczestników badania, kto ich zdaniem za nie odpowiada. Zbadano także skąd czerpana jest wiedza o ekologii. I choć pierwsze miejsce należy do mediów społecznościowych, to pozytywnie zaskakuje, że uczniowie eksplorują ten temat na lekcjach.
– Jest to dla nas świetna wiadomość, ponieważ pokazuje zapotrzebowanie na nasz program. Wynika to z faktu, że w podstawie programowej wciąż brakuje pogłębienia tych ważnych tematów. Dowiedzieliśmy się też jakie działania wspierające grono pedagogiczne w tym obszarze byłyby najbardziej pożądane. Tym mocniej motywuje nas to do dalszej wytężonej pracy i rozwijania programu Be.Eco – powiedziała Elżbieta Wojciechowska, prezes Fundacji Digital University.
Raport z badania dostępny jest na stronie internetowej
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)