Zielona rewolucja w krakowskim transporcie

Zielona rewolucja w krakowskim transporcie

Od 9 sierpnia br. krakowianie mają w ramach komunikacji miejskiej do dyspozycji 20 kolejnych autobusów elektrycznych.

Dokonana w środę dostawa zamknęła realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 r. na dostawę 107 przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Umowa została zawarta ze wsparciem środków unijnych w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Od czerwca 2016 r. na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe.

26 autobusów elektrycznych na ulicach Krakowa

Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce – powiedział przy okazji przekazania autobusów do użytku Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy – przypominał prezydent Krakowa.

– Zakup tych autobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwa małopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań i zadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, że ta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza – powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.

Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. W zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in. Z kolei w zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. Natomiast w 2018 r. do użytku oddanych zostanie pięć nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf.

Zielona rewolucja w krakowskim transporcie publicznym

Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym też dzisiaj przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego – dodał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Zakup jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Krakowski magistrat przypomina przy okazji, że w lutym br. Kraków podpisał List Intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Pod Listem Intencyjnym swój podpis złożyli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Finansów, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju SA i miast, skupionych w Związku Miast Polskich. – W naszym mieście zielona rewolucja w transporcie już się rozpoczęła. Kolejne zakupy nowoczesnych, ekologicznych pojazdów są dowodem na to, że dla Krakowa działania na rzecz niskoemisyjnego transportu to nie tylko zbiór intencji, a konkretne działania – zaznacza Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.

Na podstawie krakow.pl

fot. Bogusław Świerzowski/krakow.pl